Podjazd nie musi być drogi. Na pewno powinien być wygodny dla użytkowników. Pojazd z kruszywa to opcja tania i ładnie wyglądająca na tle przydomowej zieleni.
Utwardzony podjazd do garażu jest potrzebny, aby komfortowo pokonać drogę od bramy posesji do miejsca postoju samochodu, np.: garażu. Aby podjazd był funkcjonalny, musi być trwały i wytrzymały na obciążenia spowodowane przez samochód. Wytrzymałość podjazdu zależy od materiału, jaki wybierzemy na nawierzchnię oraz prawidłowości prowadzenia prac budowlanych. Podjazd z kruszywa jest opcją ekonomiczną i szybką w realizacji. Ma swoje zalety i wady.
Podjazd z kruszywa – jak go zaplanować?
Podjazd do garażu jest ważnym elementem otoczenia domu. Przed jego wykonaniem, trzeba zwrócić uwagę na to, aby dobrze komponował się nie tylko z traktami pieszymi przebiegającymi przez posesję, ale także z ogrodem. Przy planowaniu podjazdu należy przemyśleć jego wielkość, ponieważ nie może on zdominować otoczenia budynku. Wszak niezaprzeczalnym atutem własnego domu jest kawałek zieleni, w której można odpocząć i poobserwować naturę. Wybetonowana czy w większości pokryta kostką posesja nie ma takiego uroku, nie daje schronienia przed upałem. Podjazd nie może być również za mały, bo utrudniałoby to jeżdżenie samochodem. Przyjmuje się, że wystarczająca szerokość podjazdu to 3, a długość 6 m. Rozważając kształt traktu wiodącego do garażu, trzeba mieć na uwadze fakt, że im prostszy podjazd, tym tańszy w wykonaniu. Dodatkowe ozdoby zwiększają zużycie materiału. Wszelkie łuki, zaokrąglenia to także więcej pracy dla ekipy układającej podjazd, a więc znacznie wyższe koszty robocizny. Z drugiej strony podjazd o nieregularnych kształtach jest ciekawym urozmaiceniem otoczenia domu. Kolor kruszywa należy wybrać z wyczuciem, ponieważ nawierzchnia powinna korespondować (idealnie pasować) do elewacji budynku. Zbyt dużo braw i pstrokacizny podjazd z kruszywa nie spełnia wymogów eleganckiej posesji.
Zalety podjazdu z kruszywa
Nie są prawdą obiegowe opinie, że podjazd wykonany z kruszywa jest nietrwały. Jeżeli jest poprawnie wykonany, to będzie służył właścicielom przez wiele lat. Podjazd ze żwiru buduje się szybko i sprawdza się on w dowolnej aranżacji otoczenia. Znakomicie wtapia się w ogrodową przestrzeń i podkreśla urodę roślin. Jest to inwestycja ekologiczna, ponieważ przeciwdziała marnowaniu się wody deszczowej – jest przepuszczalny dla wody. Deszczówka nie marnuje się, spływając do kanalizacji, ale zostaje w ogrodzie, co pozytywnie wpływa na rozwój roślin. Nawierzchnia z kruszywa dobrze wygląda w naturalnym, wiejskim otwartym krajobrazie, jak i w miastach. Świetnie eksponuje walory tradycyjnych domów i ultranowoczesnej architektury. Podkreśla urok roślin, łagodnie odcina ścieżki od trawników i rabat. Ułożenie podjazdu nie wymaga opłacenia wyspecjalizowanej ekipy, czy wynajęcia ciężkich i drogich maszyn budowlanych. Dodatkowym atutem jest tempo prac – podjazd z kruszywa buduje się zdecydowanie szybciej niż nawierzchnie z bruku.
Do budowy nawierzchni żwirowej poleca się kruszywa o nieregularnych i ostrych krawędziach, ponieważ dobrze się klinują i zagęszczają – dzięki temu nawierzchnia jest trwała i komfortowa w użytkowaniu, a pojedyncze kamyki nie obsypują się podczas uruchamiania samochodu. Najczęściej na podjazd wybiera się kruszywa łamane, np.: tłuczeń, kliniec, grys, miał kamienny. Swoje zastosowanie mają również: żwiry, kruszywa granitowe, porfirowe oraz bazaltowe.
Wady podjazdu z kruszywa
Wadą pojazdu z kruszywa jest to, że podczas długotrwałych opadów i roztopów taki podjazd może rozmiękać. Kruszywo zarasta roślinnością, dlatego należy ją usuwać. Konieczne jest uzupełnianie kruszywa. Aby unikać pylenia, nie należy wykonywać podjazdu z kruszywa z miękkich skał oraz pokruszonych cegieł. W momencie powstania garbów, nierówności czy też kolein powierzchnię trzeba wygładzić przy użyciu prostych narzędzi jak grabie lub łopata.
Podjazd z kruszywa – jak go zrobić?
Wykonanie podjazdu z kruszywa jest szybsze i zdecydowanie tańsze niż innych betonowych nawierzchni. Taki podjazd rewelacyjnie komponuje się z zielenią i wygląda bardzo naturalnie – nie mamy wrażenia betonozy na posesji. Krokiem pierwszym w budowie podjazdu z kruszywa jest korytowanie. Koryto podjazdu żwirowego powinno mieć około 40 cm głębokości. Idealnie ukształtowane posiada spadki poprzeczne, ponieważ zapobiega to tworzeniu się kolein. Po wyrównaniu wykopu dno ubijamy zagęszczarką, wtedy uzyskuje odpowiednią twardość. Kolejną czynnością jest osadzanie krawężnika. Najłatwiej to zrobić wykorzystując kształty betonowe lub wykonane z kamienia. Po ich usytuowaniu całość wzmacnia się betonem. Prawidłowy montaż krawężnika ma fundamentalne znaczenie dla trwałości podjazdu. Decydując się na podjazd z kruszywa, powinno się stosować geowłókninę, która zapobiega mieszaniu się warstw kruszywa z gruntem. Zwiększa to stabilność podłoża. Eksperci zalecają, aby płaty geowłókniny układać na około 10 cm zakładkę. W końcu przechodzimy do ułożenia kruszywa. Trzeba zaznaczyć, że aby podjazd spełniał swoje zadanie, czyli wytrzymał spore obciążenie samochodów, konieczne jest nałożenie trzech warstw kruszywa. Każda z tych warstw musi mieć różną frakcję. Na samym dnie należy położyć tłuczeń ze względu na duży rozmiar ziaren tego kruszywa – zaleca się minimum 20 cm warstwę. Następnie kładzie się kruszywa o mniejszych ziarnach. Wykończenie stanowi grys lub miał kamienny.
Materiał, który nie nadaje się do budowy podjazdu
Nie wszystkie kruszywa sprawdzą się jako materiał budowlany pojazd do garażu. Do tego celu nie nadaje się żwir rzeczny, gdyż ma zaokrąglone ziarna i łatwo się przemieszcza w czasie eksploatacji , a wykonana z niego nawierzchnia jest mało stabilna.
Podjazd z kruszywa wymaga dokładności w wykonaniu i regularnej pielęgnacji oraz o systematycznego uzupełniania kruszywa. Jest bez wątpienia najbardziej ekonomicznym rodzajem podjazdu i dobrze wygląda w każdej aranżacji posesji.